Fråga:
Hur ska jag svara på en intervjufråga som jag tycker är för personlig?
user18703
2014-04-12 02:39:14 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag är en andraårsstudent och hade en anställningsintervju. Jobbet var en samarbetsstudentposition som webbutvecklare / designer. Företaget är ett ganska välkänt (välkänt för människor i staden) affärsföretag. Under mitten av intervjun fick jag frågan

Vad är ditt största livsfel och hur gick du för att försöka lösa det?

Jag ogillade den här frågan eftersom

  1. Jag anser att det är för personligt för en "webbdesigner" som samarbetsstudent.
  2. För att jag ska kunna ge ett ganska sanningsenligt svar, skulle behöva sitta och tänka i över en minut på tidigare livshändelser som inte har något att göra med webbutveckling.

Detta var mitt svar:

Vad var mitt största livsfel och hur gjorde jag för att lösa det? * skrattade för mig själv * Jag tänker inte svara på den frågan eftersom jag, jag tycker att det var en ganska dålig fråga, för först och främst tycker jag att den är för personlig och för det andra, om du killar letar efter ett sanningsenligt svar, då skulle jag behöva minst en minut att tänka på mina tidigare livshändelser som förresten inte har något att göra med webbutveckling och design. Jag skulle föreslå att du kanske skulle ändra frågan till "vad var det största misstaget du gjorde i skolan och hur gick du till med att åtgärda det?" Eller "vad var det största misstaget du gjorde i din tidigare arbetsperiod / jobb" Eller kanske "vad var den svåraste utmaningen som du stod inför i skolan / det svåraste projektet som du fick och hur försökte du övervinna det?". Men ja, jag menar att jag kan svara på frågor som "vad var det största misstaget jag gjorde i skolan" om du vill.

När jag sa detta höll jag en ganska vänlig ton och sa det som om jag bara försökte hjälpa till att göra frågan bättre eftersom jag trodde starkt att de skulle lära sig mycket mer användbara saker om mig om jag svarade på de frågor som jag rekommenderade snarare än att svara på den fråga som de ursprungligen ställde.

De svarade och sa "säkert" (som i, visst, svara på "vad var det största misstaget du gjorde i skolan") och intervjuarna fick en chockad blick när jag började svara på "det största misstaget jag gjorde i skolans fråga.

Förstörde vad jag säger mina chanser att få jobbet?
Om ja, vad skulle ha varit ett lämpligare svar?

**** kommentarer borttagna ****: Undvik att använda kommentarer för utökad diskussion. Använd istället [chatt]. På Workplace SE är kommentarer avsedda att förbättra ett inlägg. Se [Vilka "kommentarer" är inte ...] (http://meta.workplace.stackexchange.com/questions/72/what-comments-are-not) för mer information.
Dessa frågor är verkligen löjliga. Men du försöker maximera chansen att säkra jobbet, inte din sanning. Gör bara upp något.
Du gick rätt in i vad frågan skulle fånga. Varje svar på detta bör vara i en lämplig ram för det sammanhang som det frågas om. Om du känner att du bara kan svara på ett personligt sätt, är du antingen inte självmedveten nog att tro att du inte har gjort några misstag professionellt (även på universitetet), eller så har du gjort så få saker du inte har erfarenhet av ( även som student). Det här är precis vad frågan är att filtrera bort.
Så fick du jobbet?
@MartinSmith "* [skrattade för mig själv] Jag kommer inte att svara på den frågan eftersom jag, jag tycker det var en ganska dålig fråga *". Jag gissar nej. Jag kan inte föreställa mig att någon anställer en kandidat som visar denna nivå av omogenhet och nedlåtelse, även om det var för en studentposition. Jag hoppas bara att OP faktiskt inte adresserade en intervjupanel med "ni killar".
Detta är en klassisk intervjufråga och det har ställts till mig några gånger, svara bara med något du gjorde fel, och ännu viktigare vad du lärde dig av det - ingen är perfekt och den här frågan är utformad för att mäta hur du hanterade ett misstagdu skapade - ha bara ett exempel att tänka på nästa gång
Tolv svar:
Kate Gregory
2014-04-12 03:20:59 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Du gjorde tre misstag:

  • Berätta aldrig för en intervjuare att de har ställt dig fel fråga.
  • Berätta aldrig för en intervjuare att de har ställt dig fel fråga och lista 3, 4 eller 5 varianter av frågan som inte skulle ha varit så fel.
  • Berätta aldrig för en intervjuare att de har ställt dig fel fråga, lista för många "bättre" frågor de borde ha ställt, och sluta bara utan att svara på något.

Det sista kan ha kostat dig jobbet. Jag kan acceptera en viss mängd föreläsningar om hur man intervjuar ordentligt och lägger ner det på nerverna och de vanliga klagomålen om "barn i dessa dagar" och hur millenials förstör världen osv (det är sarkasm btw) men om du inte slutar upp att svara på något då har du sprängt det.

Hur skulle du ha hanterat det? Förmodligen något liknande detta. Jag använder kursiv för vad du tänker, och vanlig typ för vad du säger högt.

Vad var mitt största livsfel och hur löste jag det? Jag kommer inte att svara på den frågan eftersom jag, jag tycker att det var en ganska dålig fråga, för först och främst tycker jag att den är för personlig och för det andra, om de letar efter ett sanningsenligt svar, då skulle behöva minst en minut för att tänka på mina tidigare livshändelser som förresten inte har något att göra med webbutveckling och design. Låt mig tänka ett ögonblick. Självklart har jag ställts inför några utmaningar och övervunnit dem, men misstag som jag har gjort ... , nej, jag tror inte att det var ett misstag jag står vid det, åh, det! Det inträffade en incident förra året där jag kände mig underförberedd på att gå in i mellanperioden. Jag pratade med några andra studenter och de sa att ingen verkligen kände sig säker på materialet, så förmodligen skulle provet bli avblåst, eller kanske skulle vi bara testas på en del av materialet. Det lät som en bra teori för mig jämfört med att lägga in arbetet för att förstå materialet fullt ut. Men nej, vi testades på allt material och märkena justerades inte. Nu har jag lägre betyg i Tillämpad vad än jag skulle vilja. Jag borde ha gått till professorn eller TA och frågat om det material jag kände mig osäker på. Jag vet att jag kommer att göra det i framtiden när jag känner mig oförberedd.

Vad gör detta till ett bra svar? Först köper du lite tid genom att upprepa frågan och uttryckligen säger att du behöver en minut att tänka på. Det är inget fel med att ta en minut att tänka - när kandidater skramlar av förberedda svar upptäcker jag ofta uppriktighet. För det andra klargör du omfattningen av ditt svar - du kommer inte att berätta för dem om att övervinna utmaningar, eller din största svaghet, du kommer faktiskt att hitta ett misstag och berätta om att göra det misstaget och försöka för att lösa det efteråt. För det tredje gör du just det. Du väljer ett misstag som inte är vansinnigt dåligt (en gång knivhuggade jag en medstudent, vilket i efterhand var helt ett misstag) men det är inte trivialt (jag glömde att få ketchup på min hamburgare) heller. Du berättar en historia av lämplig längd, som innehåller ett minimum av ursäkter, beskriver konsekvenserna av misstaget och vad som hände efter det.

Det finns många dåliga svar på denna fråga. Att påstå att aldrig någonsin göra några misstag är ett tecken på en illusion. Att berätta en LÅNG historia om hur totalt orättvist det var att du fick ett lågt betyg när profen tydligt var skyldig och ditt misstag att inte försöka få profen sparken direkt är också en röd flagga. Att berätta en mycket personlig historia kan också vara fel. Vissa personliga berättelser kan vara ok om de kan relatera till arbete - säg att du överbelastat något och av det lärt dig att aldrig överbelasta, eller om du missade en personlig deadline som den sista dagen att handla före mors dag och du lärde dig av det att planera saker i förväg .

Det krävs viss skicklighet för att svara på en lite annan fråga än du blev ombedd, men om det är din plan, gör det . Ge inte ett stort "du suger" -tal med 3 eller 4 alternativ som skulle vara bättre än vad intervjuaren frågade dig, och spåra sedan efter att erbjuda dig att svara på en av dem. Omforma bara frågan och svara på den du skulle vara villig att svara på. Om (och jag skulle bli förvånad om detta hände) svarade intervjuaren, "nej, jag menar ett livsfel som att välja fel skola, fuska på din älskare, hamna i en bilolycka, dricka för mycket och att bli arresterad, den typen av saker "du kan säkert ge dem talet om att vara personlig och inte relaterad till webbutveckling. Om. Men en bättre första reaktion är helt enkelt att svara på den fråga du är villig att svara på och svara på den bra.

När jag intervjuar någon tar jag "prata tillbaka" som en stor personlighetsfördel. De flesta arbetsgivare ser inte hur det är för de anställda och är det bästa sättet att hitta problem i företaget som högre upp människor aldrig ser. En anställd som talar när han ser något han känner sig starkt emot är högt värderad IMO. Men huruvida det är ett bra drag totalt sett varierar beroende på olika företagskulturer.
Jag hade ett ganska komplext CV i ung ålder. Så mitt i en konversation blev en rekryterare en gång förbryllad över hur gammal jag var. Hon blev förvånad över att sätta ihop några delar av min historia och sa bara på förhand * "vänta lite, hur gammal är du?" * Jag log och sa * "Tja ... tekniskt får du inte fråga mig det. Men jag svarar ändå ... "* Jag fick jobbet och hon var ganska hjälpsam för mig efter. Jag tycker att det är okej att ifrågasätta en fråga, särskilt en olaglig fråga, men var inte en jerk om den ... precis som du inte borde vara en jerk om något annat.
Jag håller helt med om att inte berätta för intervjuaren att de har ställt en dålig fråga - men eftersom OP uppenbarligen inte riktigt kunde förstå vad de egentligen menade, kanske den mer tillförlitliga metoden är att bara be dem att klargöra? Förmodligen ett bra tillvägagångssätt i allmänhet, och i det här fallet är förmodligen intervjuaren inte intresserad av ditt kärleksliv och du kan snabbt gå vidare. (Och om de är intresserade har du större problem.)
På plussidan har åtminstone OP nu ett svar om denna fråga kommer upp igen.
Jag skulle också misstänka att de lade ordet "liv" där bara för att en student inte kunde förväntas ha gjort många professionella misstag. De ville bara veta vad du har ett filter på vad som är lämpligt att säga och om du verkar ha lärt dig något av ett misstag.
@muz Tja, kanske. När jag har varit chef, ja, jag vill att folk arbetar för mig som kommer att säga, "Vänta, inser du att den hårddisken du just sa att jag skulle radera har den enda kopian av ..." och inte bara blint något dumt för jag sa det. Men ingen vill ha en anställd som argumenterar om allt du säger till honom att göra. Och medan människor BÖR vara ödmjuka nog för att ta rättvis kritik är det ofta svårt att göra, särskilt från någon som inte har etablerat sig som värdig din respekt. Jag skulle vara mycket försiktig med att kritisera någon som intervjuade mig på något sätt.
Jag skulle bara svara att det inte var bekvämt med frågan eftersom mitt privatliv är mitt eget. Vi är trots allt alla människor. När en headhunter ringde mig en gång, och den första frågan var din lön, sa jag till henne att intervjun var över och jag blev väldigt irriterad över bristen på respekt; och i en annan gång sa jag till min intervjuare att jag inte kände mig bekväm med att arbeta med dem, bara på Google att de hade sin licens att fungera i domstol ... vi är människor, inte maskiner. Livet är för kort för att arbeta med fel människor.
Justin Cave
2014-04-12 03:11:24 UTC
view on stackexchange narkive permalink

I allmänhet är det ganska säkert att anta att alla frågor som ställs i en intervju har ett underförstått sammanhang av saker relaterade till jobbet, som överensstämmer med allmänt professionellt beteende och som inte innebär en skyddad klass. När någon frågar "Vad är din största svaghet?" Vill de definitivt inte höra svar om en kandidats romantiska brister. När någon frågar "Vad är din största styrka?", Vill de inte höra om en kandidats religiösa styrkor. En kandidat kan välja att införa lite personlig information i sitt svar om de kan knyta svaret till jobbet, men det är i allmänhet bäst att göra det försiktigt för att undvika att främja intervjuarna eller komma in i saker som medlemskap i skyddade kategorier. Det är potentiellt rimligt att säga att ditt största misstag var att låta ett älskat husdjur dröja kvar för länge innan du avlivade det så länge du knyter tillbaka det till något som du lärde dig som kan tillämpas på jobbet - behovet av att ta itu med saker som de är inte som du önskar att de var och behovet av att vidta åtgärder snarare än att vara passiva och hoppas på det bästa. Men det är säkrare att välja ett exempel som kommer från en pedagogisk eller professionell arena för att uttrycka samma grundidé. Om ditt största misstag verkligen innebar en berättelse som började "Jag var helt bortkastad på det här stora broderskapsfesten när ...", skulle förhoppningen vara att ditt mentala "professionellt lämpliga" filter skulle sparka in och gå vidare till det andra (eller tredje) eller nionde berättelsen) tills du hittade något mer passande. Potentiellt kan en del av anledningen till att ställa frågan vara att rensa ut kandidater som inte har utvecklat just det filtret och har en tendens att överdela oavsett sammanhang.

När det gäller din kommentar om att behöva en minut att tänka, är det något som du alltid borde vara bekväm att göra i en intervju oavsett fråga. Det är mycket sällsynt att en intervjuare bryr sig särskilt om du kan svara på en fråga omedelbart, de vill hellre vänta en minut om du behöver ordna dina tankar. Uppenbarligen kan det vara irriterande om det tas extremt, eftersom om du pausar för varje fråga måste din intervjuare klippa några frågor som de vill ställa för tidsändamål. Men när en intervjuare ställer en intressant fråga, tänk gärna på svaret innan du börjar.

Adam Davis
2014-04-12 19:04:19 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Sök först att förstå, sedan att bli förstådd.

Du korrigerade intervjuaren utan att ge dem en chans att lösa problemet själva. Med tanke på deras reaktion skulle jag verkligen säga att du antagligen sprängde intervjun. Förhoppningsvis har du dock lärt dig av den här upplevelsen.

När jag ställs inför en fråga som jag inte kan svara exakt som poserat, kanske för att det är en olämplig personlig fråga väljer jag en av två vägar.

Först överväger jag om jag kan förstå det underliggande behovet och uppfylla det behovet med ett något annorlunda svar. I det här fallet är det troligt att de vill se om du accepterar att du gör misstag, att du äger upp till dem och att du fixar dem. Vissa människor förnekar att de någonsin gjort ett misstag eller försöker blanda skulden någon annanstans, och det är ofta oacceptabelt. Många begränsar helt enkelt frågan till sitt yrkesliv. Det är fortfarande deras liv, och det är det enda livet intervjuaren och företaget borde oroa sig för.

"När jag var ansvarig för serienummer blev jag medveten om en överlappning i antal som skulle ha orsakat vissa produkter att gå ut med dubbla serienummer. Jag identifierade först vilka produkter som påverkades och om de fortfarande var i fabriken. De visades som inte, men jag kollade frakt och de var fortfarande i sina lådor redo att skickas. Jag märkte om dem, sedan gick jag tillbaka och analyserade anledningen till att det hände. Om jag hade varit mer uppmärksam hade jag inte tilldelat en serie nummer dåligt och jag ändrade procedurerna så att detta fel inte kunde hända igen oavsett min eller någon annans , uppmärksamhet. "

Ett andra val skulle vara att undersöka frågan på ett icke-konfronterande sätt. Medan vissa kanske säger att det är oartigt att svara på en fråga med en fråga, är det faktiskt ett rimligt val när du inte känner att du kan svara på den ursprungliga frågan. Det är nog bättre än att direkt förklara att deras fråga var hemsk. Ställ dem en fråga som ger dem en möjlighet att omformulera sin fråga och försök att göra det på ett sätt som tyder på att du ber om förtydligande snarare än att anklaga dem eller vägra dem.

faktiskt, och i fallet med denna fråga faller det under kategorin "skitfrågor som vi inte bryr oss om utan ställer för att de ska berätta något vagt insiktsfullt om kandidaten". Liknande frågor är "var ser du dig själv om 5 år", och "om du kunde ändra en sak vad skulle det vara". Dumma frågor som intervjuarna ställer. Ge ett artigt men vagt dumt svar tillbaka och gå vidare till viktiga bitar ... men anledningen till att de ofta blir frågade är att de inte har något annat att fråga dig.
Peter M. - stands for Monica
2014-04-12 03:29:49 UTC
view on stackexchange narkive permalink

"Vad är din svaghet / misstag" är en ganska vanlig intervjufråga. IMHO det kan inte ens betraktas som en knepig fråga. De gjorde dig en tjänst genom att påminna dig om att de vill höra hur du hanterar det - hur du kan lära dig genom att övervinna motgångar.

Inte säker på om din negativitet ("dålig fråga") var observerbar. Det är osannolikt att det kommer att påverka resultatet.

Oavsett om du får det här jobbet eller inte, spendera lite tid på att förbereda dig för nästa intervjuer i ditt liv. Att ställa beteendemässiga frågor blir allt populärare. Det finns många bloggar om anställning och vilka frågor som ställs. Läs dem, förbered ett bra svar (som visar din förmåga att lära dig och lösa problem - det är vad arbetsgivare letar efter) så att du undviker att bli lurad eller fångad nästa gång.

Relaterad fråga: hur ska du svara på beteendefrågor som du inte har några bra svar på?

Svaret är: gör din forskning och förbered ärliga svar.

Tänk på att detta är en teknisk intervju. Så troligtvis betyder beteendefrågorna inte så mycket. Om inte OP hade höjt någon röd flagga i sina svar ...
Även i teknisk position förväntas medarbetare ha lite mjuka färdigheter och arbeta med andra, så beteendefrågor bör förväntas. Företaget du vill arbeta för kommer att "anställa för attityd, sedan lära sig färdigheter". IMHO. Men jag håller med om att vara för negativ är en röd flagga.
svaghet! = misstag, dock. Jag håller med om att fråga om "dina svagheter" är standard men jag skulle inte sätta det i samma ballpark som att fråga om "ditt största misstag i livet".
@BeyondSora, de icke-tekniska frågorna betyder mycket även för en teknisk position. Det är ofta det som skiljer personen du anställer från de du inte gör. Vi förväntar oss att alla vi inte kan hantera det tekniska ändamålet, annars skulle vi inte ha intervjuat dem (naturligtvis på grund av att detta blåser dem kommer det att vara en dålig idé eftersom det ger dig alla andra omedelbart) men de flesta bra kandidater får alla tekniska frågor korrekt eller nära nog att korrigera. Det vi är mest intresserade av är anpassningen till teamet och hur hans eller hennes arbetsetik och problemlösning är.
@HLGEM, Jag fraserade mig inte korrekt. Jag menar faktiskt inte att beteendefrågor inte spelar någon roll. Jag ville säga att jag tror att dessa frågor när de ställs i en teknisk miljö (denna intervju) inte är av samma betydelse som de som ställdes under en marknadsföringsintervju. Jag håller helt med om att mjuka färdigheter verkligen betyder något på arbetsplatsen. Så länge du uppfyller den tekniska standarden är det som skiljer dig från resten mjuka färdigheter. Men du måste uppfylla den tekniska standard som din intervjuare har ställt in. Kort sagt, jag tror att jag håller med dig. :)
jonsca
2014-04-12 03:00:17 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Nej, det är inte en alltför personlig fråga. Du valde att tolka det som en. Det hade förmodligen varit tillräckligt för dig att svara på det som om de hade frågat "Vad var ditt största misstag i skolan?" eftersom de inte ville mäta hur "stort" ditt största misstag var; de försökte undersöka dina problemlösningsförmåga och tankeprocess.

Om det kostade dig jobbet är det någon som gissar. Även om du "behöll en ganska vänlig ton och sa det som att jag bara försökte hjälpa till att göra frågan bättre", kunde det uppfattas som lite respektlöst att kritisera deras metodik, särskilt när de hade ett tydligt syfte i åtanke för frågan .

Det var en fruktansvärd fråga och helt rekryterare fel. Att föreslå något annat är ganska galet, IMO.
@Davor Du inser att om du tar ut "livet", skulle du ha en fråga som verkar väldigt lik "vad är din största svaghet", som är en av de mest kända intervjufrågorna. Huruvida den lilla felfraseringen var av misstag eller avsiktlig (för att se om du har lite ** logik och problemlösning ** för att ta reda på vad som var tänkt att bli frågad, och lite ** professionalism och kommunikationsförmåga ** för att klargöra på lämpligt ), som säkert inte kan göra det "hemskt".
@Davor Att hänvisa till det som "galen" får mig att tro att du knappt har lite erfarenhet på vardera sidan av bordet, men tack för att du uttryckte din åsikt.
@Davor Och hur exakt tror du att den senaste kommentaren får dig att se ut?
Volker Siegel
2014-04-12 06:47:05 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Nej, frågan är inte för personlig.
Men ett riktigt svar skulle vara för personligt.

Frågan är inte avsedd att ta reda på ditt liv i För det första handlar det mer om att se dig hantera en fråga som du inte är villig att svara på.
Och mer allmänt att se att du hanterar oväntade situationer .

Inte säker på hur intervjuaren skulle tolka resultatet . Visst inte som "Gav han ett korrekt svar eller inte" .
Men möjligen inte alls om frågan!
Kan vara "Hanterade han den besvärliga situationen professionellt? Hur kom han ur det? Och vad lärde vi oss - positivt och negativt - om hans mjuka färdigheter och personlighet? "

" Kan du tänka ut ur lådan när du drev dig ur den? "

kolsyra
2016-05-10 14:22:11 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Gå ett steg längre och fråga " I vilket sammanhang? " och fortsätt sedan med att föreslå ett sammanhang: " Menar du i mitt akademiska liv? Eller menar du som en front-end-utvecklare? "

På det här sättet inför du inte ett sammanhang på dem, men du föreslår subtilt några alternativ som de kan ta. Och istället för att berätta för dem att de har fel, försöker du förstå dem. Detta gör stor skillnad i alla samtal, och även i samband med en intervju där arbetsgivare ibland försöker hitta dina brister snarare än att leta efter dina styrkor.

Jay
2015-08-28 11:21:41 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Som andra har noterat är denna fråga lite vagt formulerad. Den enkla lösningen är att tolka det som att det INTE är djupt personligt.

Om en intervjuare verkligen ställde en uttrycklig, djupt personlig fråga, om han faktiskt frågade om dina sexuella aktiviteter eller något sådant, skulle jag borsta frågan av. Om han frågade igen skulle jag artigt säga, "Tja, jag tror verkligen inte att vi behöver komma in på det här". Och om han tryckte, skulle jag lämna.

Jag antar att den mest bokstavliga tolkningen av denna fråga är att möjliga svar skulle inkludera djupt personliga saker, jag skulle bara inte ge ett sådant svar. Prata om något från jobbet eller skolan. Eller något mycket intetsägande personligt, som den tid du förhandlade dåligt om en ny bil eller något sådant. Jag skulle gissa att anledningen till att intervjuaren sa "livserfarenhet" och inte "arbetserfarenhet" var att möjliggöra något som ett misstag du gjorde när du valde en lägenhet eller reparerade din TV. Jag tvivlar verkligen på att han vill höra om den gången du blev full och vaknade med en sjuk prostituerad. Om jag var intervjuaren och någon svarade på en sådan fråga med något helt olämpligt för en arbetsmiljö skulle jag faktiskt räkna det starkt mot honom. Det visar dåligt omdöme.

ZenInTheWorkPlace
2015-08-29 04:03:23 UTC
view on stackexchange narkive permalink

De enda intervjufrågorna du måste besvara korrekt är de som är kopplade till din utbildning, arbetserfarenhet relaterade till det område du söker jobb, yrkeslicenser och certifikat, medlemskap i yrkesorganisationer och straffrättsliga övertygelser. Det är inte bara moraliskt bra, men det är också praktiskt förnuftigt eftersom en bakgrundskontroll lätt kan avslöja eventuella felaktigheter i dina svar.

Du är fri att laga allt rimligt och troligt svar på dumma frågor som dessa relaterade till livserfarenhet i allmänhet (inte relaterad till erfarenhet inom ditt anställningsområde) eller relaterad till interaktion med medarbetare (notera att en sådan fråga inte direkt relaterar till din tidigare erfarenhet inom ditt anställningsområde) etc.

För sådana idiotiska frågor behöver du inte berätta i detalj och noggrann noggrannhet några stora misstag du begått. Du bör laga en berättelse baserad på någon faktisk men relativt liten incident för bästa resultat. Säg inte något som får dig att verka opålitlig eller kriminell eller galen eller grym, men säg saker som visar att du har gjort ett enkelt misstag som vem som helst kunde ha gjort, vilket tyvärr fick stora konsekvenser. När du beskriver hur du försökte åtgärda det nämner du handlingar som får dig att se professionell, innovativ, passionerad (och alla andra sådana "företags dygder" som chefer oavbrutet tutar), även om det inte var så du faktiskt uppförde dig.

Intervjuer i företag skiljer sig inte så mycket från blinda datum. Du kommer att få många dumma, meningslösa frågor och få veta många lögner. Urvalsprocessen är till stor del subjektiv i båda fallen trots alla anspråk på motsatsen i anställningsintervjuer.

Sascha
2016-05-10 18:05:16 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Intervjuaren ställer frågor där de inte vill ha det faktiska svaret på, men där vill de bara se hur du reagerar på att bli provocerad. Någon gång kan de t ... attackera din utbildning på ett provocerande sätt (jag blev en gång i princip frågad om mitt slöseri med post-doc).

I sådana situationer, förbli lugn, tänk en halv minut och svara på dem genom att begränsa omfattningen till något du vill svara på; t.ex. i "största misstaget" -frågan som kunde ha varit en "I mitt yrkesliv var mitt största misstag ...." (i postdoc-frågan var det ett "om jag försummar pengaspekten ....").

Intervjuaren är inte alls intresserad av vad du gjorde misstag, han / hon är intresserad om du exploderar på en sådan fråga eller om du förblir lugn.

Please stop being evil
2017-04-28 14:40:18 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Du gjorde verkligen bara ett misstag här: du tog intervjufrågan bokstavligen

Ta aldrig en intervjufråga bokstavligen , särskilt när du gör det gör frågan till en dålig fråga och särskilt när personen som frågar om det använder superlativ.

Intervjuare älskar att använda superlativ på ett olämpligt sätt. Du får många frågor: "Vad är det största ...", "Vad är bäst ...", "Vad är det värsta ...", etc. Du kan alltid ersätta dessa med "Vad är en stor ... "," Vad är dåligt ... "," Vad är ett bra ... ", etc. Du kan vanligtvis bara släppa adjektivet helt (t.ex. "Vad är ett [fyllnadsord utelämnat] misstag ..."), men ibland är substantiv fyllnadsordet och sedan som orsakar problem (t.ex. "Vad är det läskigaste med ditt nuvarande jobb?" -> "Vad är en läskig sak ..." men inte "Vad är en sak"), och ibland är adjektivet faktiskt viktigt (t.ex. " Namnge en tid då du fattade ett dåligt beslut och lärde dig av det "; dåligt beslut kan ersättas med ett annat ord som" misstag "men varken" dåligt "eller" beslut "är fyllmedel).

I allmänhet är du måste lära sig att ignorera den denotiva betydelsen i intervjufrågor och svara på vilken relaterad fråga du tror att intervjuaren antagligen menade istället. Intervjusspråket är mycket hyperboliskt men ändå känslomässigt förvirrat och kan ta lite tid att anpassa sig till.

kaptan
2014-04-12 06:07:36 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag skulle säga att det är en dum fråga att ställa men jag föreslår att du tittar på det från en annan ängel för att göra det lättare för dig att svara.

Tänk på det här. Det finns alltid människor i verkligheten och på arbetsplatsen som ställer dumma frågor. Hur hanterar du dessa människor?

Jag tror att poängen är att hålla dig lugn och hantera dessa situationer professionellt. I stället för att försöka svara , försök frågan att hantera situationen.

I det här fallet så länge du svarar till intervjuaren genom att beskriva ett rimligt utmanande misstag du gjorde och övertyga honom / henne om hur du löste det, det borde vara bra.

Se till att du inte går ner för att korrigera intervjuaren. Det är ett stort NEJ NEJ!

varför nedröstningen?
Jag nedröstade inte (kan inte ändå), men jag blev avstängd av "dumma frågan" -prat. Jag har aldrig ställt en sådan fråga till en intervjuad, men det verkar för mig att det var ganska effektivt, eftersom OP: s svar skulle ha gett mig den information jag behövde för att inte anställa honom.
@JimClay Faktum är att OP: s personlighet verkligen lyser igenom i svaret!
Det är * en dum fråga. Kaptans poäng är att svaret inte behöver vara lika dumt. Det är dumt för att a) att ha löst ett svårt problem betyder inte att du kan lösa nästa hårda problem och b) att inte ha löst ett svårt problem eftersom ditt liv inte har varit problematiskt betyder inte att du inte kan lösa hårt problem när de uppstår. Det smarta sättet att ta reda på intervjuobjektens färdigheter för att lösa problem är att faktiskt ge dem en och be dem tänka högt medan de löser det.


Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 3.0-licensen som det distribueras under.
Loading...