Fråga:
Är det professionellt att synliggöra bristen på feedback?
L.Dutch - Reinstate Monica
2019-01-24 19:24:39 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Bakgrundsinformation : Mitt team har till uppgift att tillhandahålla funktionella krav och använda fall till ett annat team i samma organisation. Det andra teamet ansvarar för implementeringen av programvaran. Jag är kontaktpersonen med det andra teamet.

Förra sommaren, medan jag granskade designdokumentationen, fick jag i uppgift att ge faktiska exempel på en viss uppsättning data så att programvaran kunde utformas ordentligt för att hantera den. Jag gav exemplen och hörde ingenting tillbaka. I början av denna månad kontaktades jag igen av den andra teamarkitekten och bad mig ge exempel på data jag redan hade lämnat.

Jag skickade exemplen på nytt och bad dem att meddela mig om något var oklart eller saknades. Återigen, helt tyst från andra sidan. Idag skickar deras projektledare ett e-postmeddelande till ingenjörer och rapporteringschefer som listar alla öppna åtgärder som fortfarande ska slutföras, inklusive uppgiften i mitt namn, med anmärkningen "förutsatt att exemplen är ofullständiga och mycket begränsade".

Fråga : Skulle det vara oprofessionellt från min sida att svara på e-posten, tillhandahålla ytterligare data och understryka att även om jag hade frågat fick jag ingen feedback under hela den här tiden? Eller ska jag behålla det som ett separat förtydligande med det andra teamet?

Varför har du som kontakt mellan de två lagen bara e-postkontakt en gång per månad?
Tio svar:
Old_Lamplighter
2019-01-24 19:40:08 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Vad de gjorde var oprofessionellt.

Du bör svara på grupp-e-postmeddelandet med kopior av dina ursprungliga e-postmeddelanden och något liknande.

Jag är mycket ledsen för att du känner att mina prover var begränsade. Jag är lite förvirrad över varför det är första gången jag hör detta, eftersom jag skickade exemplen två gånger och till och med frågade om något var oklart eller saknades. Om du hade svarat skulle jag ha kunnat ta itu med situationen vid båda tillfällena. Var snäll och meddela mig om eventuella svårigheter i framtiden så att vi kan undvika situationer som denna.

Se till att referera datumen för de ursprungliga mejlen för att köra punkten hem.

Kommentarer är inte för längre diskussion;denna konversation har [flyttats till chatt] (https://chat.stackexchange.com/rooms/88777/discussion-on-answer-by-richard-u-is-it-professional-to-make-visible-lack-avgift).
Du behöver inte be om ursäkt för andras misstag eller känslor.Denna typ av e-postmeddelande från CYA ska besvaras in natura eftersom alla "rapporteringsansvariga" redan ingår.Skulle rekommendera att ta bort den första meningen och skickade resten med "svara alla" (och inkludera datum för original e-post och själva e-postmeddelanden som bilagor).- För OP: ta inte med ytterligare data nu, det är ett problem för utanför CYA-e-postkedjan.
Problemet är att ett sådant e-postmeddelande kan komma att vara snarky och oprofessionellt trots att det är faktiskt.
@bob e-postmeddelandet från Lead var oprofessionellt.Snarky, ja, men det här är IT.Hela industrin byggdes på snark.
@RichardU Ja, det finns * mycket * snark i IT, men det minskar inte det faktum att hantering av något slag bygger på interpersonella färdigheter.Framgångsrika ledare inom IT behöver fortfarande odla dessa färdigheter.Men ja, snark är mycket vanligare inom IT, så du kan komma undan med lite mer där.
@bob framgångsrika ledare inom IT ignorerar inte e-postmeddelanden, säger sedan att de inte fick dem, ignorerar begäran om feedback och skickar sedan ut ett massmeddelande med chefer som säger att OP inte gjorde jobbet.En pubisk tillrättavisning kräver ett offentligt svar, varför den som känner till det första med ledningen följer regeln "Beröm offentligt, korrekt privat".Denna ledning gjorde något offentligt, och att låta den passera utan en sväva på näsan gör det bara möjligt att hända igen.
@RichardU Håller helt med om att åtgärder krävs.Hur det görs är nyckeln.T.ex.se svaret från Doktor J nedan.Det gör vad du föreslår men gör det på ett sätt som inte får OP att se dåligt ut, så det är en vinn-vinn.Det är kraftfullt utan att komma över som smålig eller snarky, vilket intressant visar mer kraft än snark gör.Människor är så mycket mer komplicerade än datorer, vilket gör dem svårare att "lösa".:)
Jag tyckte att det var hemskt att använda "förvirrad" här;det finns ingen förvirring, de är bara oprofessionella.
@RuiFRibeiro exakt.Du säger det utan att säga det.Du spränger inte ut ett mass-e-postmeddelande som säger att någon inte gjorde sitt arbete efter att de försökt två gånger och sedan bad om en uppföljning.Mitt förslag är mildt jämfört med vad jag faktiskt har gjort
@Rui F Riberio Jag kan se det.Enligt min mening är det nådigt och möjliggör att den icke-svarande parten faktiskt gjorde vad som borde ha och felet kan ha varit i slutet av OP (kanske de missade e-postmeddelandena eller hade ett felaktigt e-postfilter), eller kanskedet var ingen fel alls (problem med e-postservern), eller kanske var det den andra killens fel men inte skadlig.Hur som helst är det ett bra allmänt tillvägagångssätt för konfliktlösning och det ser väldigt bra ut för externa parter.Det kommer ut som nådig och bra på att hantera konflikter medan du är i kontroll, alla bra saker.
@bob och det ger dem tillräckligt med rep för att hänga sig själva.
Ja.Ta i princip alltid motorvägen medan du fortfarande täcker dig själv.
Det är i allmänhet ett mycket dåligt organisatoriskt misstag att be om ursäkt när du inte har något att be om ursäkt för, ännu värre att föreslå att det fanns förvirring när det inte fanns någon förvirring, helt enkelt att ljuga - för exekvenser som bråttom brukar inte läsa detaljerna och göra slutsatsenvem ljuger.Den här typen av e-post bör vara artig men väldigt fast och unapologetic: "Kära X, vi skickade 3 e-postmeddelanden på 6 månader till ditt team och fick inget svar alls, förutom din e-postadress som bara bad oss att skicka vårt tidigare arbete igen. Om du vid någon tidigare tidpunkt hade begärt ändringar skulle vi ha gjort dem "
@smci det är ingen ursäkt.
@RichardU: det läser som en ursäkt, för en upptagen chef som skummar den som inte har tid att kontrollera fakta;de kommer inte att undersöka det och avgöra att det faktiskt var en sarkastisk icke-ursäkt.Ge aldrig intryck av att be om ursäkt för obefintlig förvirring, där ingen fanns, mindre stilla när den andra parten helt enkelt ligger direkt och försöker skapa en rökskärm för sina jävlar.Detta är en mycket viktig organisatorisk sak;i bästa fall tappar du trovärdighet.Jag har sett detta mönster flera gånger.Det är väldigt viktigt att folk, som försöker sprida lögner om dig, bestämt, tydligt och tufft.
Kilisi
2019-01-24 19:52:11 UTC
view on stackexchange narkive permalink

skulle det vara oprofessionellt från min sida att svara på e-posten

Ja, du borde inte göra det utan att först ta det till din chef.

Bästa fallsscenariot och det professionella sättet att en sådan tvist görs bör faktiskt vara din chef som gör e-postmeddelandet, du har inget företag att komma i en konfrontation. Din chef är bufferten mellan dig och eventuella sådana problem. Dessa problem påverkar dem direkt och bör lösas av dem.

Så ge din chef pappersspåret och låt dem bestämma vad som ska göras åt det. Din chef ska antingen prata med dem eller svara starkt på e-postmeddelandet.

Jag har varit i liknande situationer (de är alldeles för vanliga) och jag tycker också att "höja det med din chef" är vägen framåt.
Chefsengagemang är ett krav;om allt är bra är det helt enkelt korrekt att ha honom uppdaterad, men skulle något vara mindre än tydligt har han mer information än du och kan ge råd och ge riktlinjer
Detta låter som ett mycket mer moget svar än det nuvarande accepterade svaret IMO.+1
Det här är det rätta svaret. Det ser till att din chef först hör om det, är på din sida och att hela stormen går över ditt huvud istället för i ditt ansikte.Det värsta fallet med något annat svar skulle vara att din chef kanske tror att du faktiskt inte skickade dina uppgifter ... Se till att du pratar med din chef på ett icke-gnällande sätt och se till att det handlar om hans image, inte hellerbara din.
@AnoE dessutom skulle det sätta chefen i den position där han behöver försvara ett av sitt team ur det blåa med ofullständig information, så att han ser antingen ur kontakt eller inte har kontroll eller båda.En obekväm situation för honom som han inte kommer att vara tacksam för.
Doktor J
2019-01-25 04:34:34 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag tror att det perfekta svaret skulle vara att följa ett enkelt formulär:

  1. Kommentera att du hade begärt feedback i ditt andra e-postmeddelande. Inkludera datumet för det e-postmeddelandet och notera när du inte mottog några inmatningar antog du att uppgifterna var tillfredsställande. Även om det borde vara tydligt för alla på e-postmeddelandet vars fel felkommunikationen verkligen var, tekniskt om de inte svarade och sa "tack för uppgifterna, det här ser bra ut!", Kan en ytterligare uppföljning ha varit motiverad, så du ' är inte helt oskuldlig.

  2. Be om mer information. Fråga specifikt om vad de ansåg saknas eller är otillräckligt. Detta lämnar bollen i deras domstol - du har erkänt deras oro, men du är inte en mind-reader; om du visste att uppgifterna var ofullständiga skulle du antagligen ha tagit itu med det innan du skickade det, därför är det nödvändigt med ett förtydligande från deras sida.

  3. Föreslå en uppföljningsmöte med en eller flera medlemmar i deras team efter behov. Ett brett CCed e-postmeddelande är inte platsen att gå in i tekniska specifikationer och andra detaljer som inte berör de flesta av e-postpersonalen, och ett live-möte kommer att möjliggöra mer samarbete för att se till att du förstår deras krav och att de förstår dina begränsningar.

Till exempel

Hej LEAD , tack för att du lyfter fram dina bekymmer. Enligt mitt e-postmeddelande daterat DATUM begärde jag feedback om exemplen jag skickade tidigare; efter att ha hört någonting antog jag att exemplen var tillräckliga. Jag ber om ursäkt för felkommunikationen och vill gärna ge mer ingående exempel.

Vänligen meddela vilka KRITERIER som behöver mer detaljerad täckning så kommer jag att arbeta med en uppdaterad uppsättning exempel. Det kan vara fördelaktigt för båda våra team om vi ordnar ett möte mellan mig och dig och / eller ARCHITECT inom en snar framtid, så vi kan se till att alla krav och eventuella begränsningar förstås av båda lagen. p>

Var

LEAD = det andra lagets projektledarens namn, naturligtvis

DATE = datumet för din andra e-post , den där du bad om feedback (om du också bad om feedback i originalet, ring båda)

CRITERIA = områden, användningsfall, scenarier ... vilka kriterier / termer som passar din exempel

ARCHITECT = arkitekten du ursprungligen korresponderade med


Denna lösning ber om ursäkt för ofullständig åtgärd från din sida (bristen på uppföljning), begär informationen du saknar och föreslår ett möte för att minimera ytterligare felkommunikation. Genom att inkludera hela CC-listan gör du det klart för alla där att du i stor utsträckning hade gjort din due diligence och inte bara slackade, utan håller tonen uppriktig och undviker onödig passiv aggressivitet.

Som vissa har noterat i kommentarerna, inklusive din chef är alltid en bra idé. Jag kan föreslå BCCing din chef och sedan följa upp dem personligen eller i ett separat e-postmeddelande så att de är medvetna om den fullständiga situationen. Detta skulle vara en lämplig mängd CYA utan att du försöker förödmjuka dem framför din chef. Därifrån, om din chef är allvarligt förolämpad av deras kommentarer och vill ta upp det med sitt team, så är det din chefs befogenhet.

Detta är faktiskt den bästa formuleringen för ett svar.Förvånad över att det inte har fått mer uppmärksamhet.Mycket bättre än icke-ursäkt i (nuvarande) toppsvar.
Tja, jag publicerade det ~ 9 timmar efter de andra svaren, och långt efter det hade filtrerats in i HNQ.Originalen och deras kommentarer gav mig faktiskt lite inspiration till vad jag skulle säga (och vad man inte skulle säga, heh).
Den största förbättringen är inte att be om ursäkt.Med en kund, bra - men du behöver inte spela dessa spel internt.Den senare halvan av samma mening är dock värt att hålla.Det är viktigt att göra det tydligt att du försöker hitta en lösning konstruktivt.Men det viktigaste är att uttryckligen informera alla på CC-listan att det andra laget tappade bollen.
Jag håller med, detta är det bästa svaret förutom att gå till chef om det är den mest lämpliga åtgärden med tanke på OP: s situation (endast OP kan bestämma det).Mycket professionell och undviker också att se dåligt ut för andras misslyckanden.+1.
@bob lade till ett stycke längst ner om att inkludera chefen.Jag tror inte att det skulle vara lämpligt att lägga till dem i CC (om de inte redan finns), eftersom det kan uppfattas som passivt aggressivt eller "springa till (mamma / pappa)", men se till att dinchefen ser vad de håller på med och har ett pappersspår om de bestämmer sig för att vidta åtgärder på ditt / ditt lags vägnar.
@DoktorJ Låter rimligt.Var bara försiktig med BCC;det kan gå hemskt fel eftersom det finns sätt för BCC-linjen att plötsligt bli exponerad, och detta kan bli besvärligare än en rak CC-linje.Bara ett bra förslag.Det är inte självklart och inte kul att lära sig på det hårda sättet.:)
Ytterligare +1 för det här svaret.Jag tycker att den har en riktigt fin balans mellan CYA, utan att komma över som snarky, oprofessionellt eller alltför anklagande.Medan det högst upprösta svaret skulle kännas bra att skicka, kan det komma över dåligt, och det är bäst att undvika drama där det är möjligt.När det gäller BCC / CC din chefsdebatt;Du kan alltid skicka e-postmeddelandet och sedan vidarebefordra det skickade meddelandet till din chef.
Jag gillar ditt svar och ditt resonemang.Men jag kanske säger "Jag ångrar" eller utelämnar den delen snarare än "Jag ber om ursäkt."Så vitt OP vet, förtjänar de inte en offentlig uppmaning, och det fanns ingen felkommunikation, de försummade bara att tjata någon.Jag ber om ursäkt för att proverna är ofullständiga, om något.
Johns-305
2019-01-24 19:49:17 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Är det professionellt att göra synlig brist på feedback?

JA. Det är helt okej att göra situationen tydlig genom att helt enkelt presentera fakta .

Om du är säker på att de ursprungliga inlämningarna uppfyller kraven, är det bäst att undvika att specifikt peka fingrar.

Svar istället på gruppen som anger att situationen är på ett sådant sätt att det skulle vara uppenbart att det andra laget tappade bollen utan att uttryckligen säga det.

Till exempel bifoga de två tidigare e-postmeddelandena / länkarna vad som helst som säger något som:

Hej alla, här är uppgifterna som tillhandahölls tidigare som uppfyllde kraven i [kravdokument]. Om detta inte längre är giltigt, har du bara [person som ansvarar för kraven] uppdaterat så ger vi gärna uppdaterade uppsättningar.

Naturligtvis är du välkommen att direkt berätta för din ledning att annat lag missade detta. Om de vill eskalera och peka fingrar är det deras val.

Jag gillar det här förutom att det inte nödvändigtvis svarar på utmaningen att kraven var ofullständiga, vilket kan vara sant men som OP inte kunde ha känt till eftersom ingen feedback tidigare gavs om dem.Men jag gillar den känsloneutrala tonen i detta svar.
Matthieu M.
2019-01-25 02:48:25 UTC
view on stackexchange narkive permalink

I detta speciella fall måste jag erkänna att jag gillar att skylla på teknik; i det här fallet e-post.

Det är en slags vit lögn, men har fördelen av:

  1. Lämna dig oskuldlig: du kan inte reagera på något du inte gjorde får inte.
  2. Lämna ut till den andra parten; inte en särskilt elegant ut, men bättre än att hörn i dem och låta dem bli emot dig.

När "ursäkten" är inne, går du omedelbart tillbaka till verksamheten.


Exempel på svar:

Hi,

Eller vilken adressform som används i ditt företag.

CC din chef. Du är i "het potatis" -läge, så de är också. De kan bli frågade om det, så från och med nu behåll dem i CC för all vidareutveckling, så att de håller koll på situationen.

Jag dubbelkontrollerade min skräppostmapp men kunde inte hitta varje anmälan om att de tillhandahållna uppgifterna antingen var ofullständiga eller begränsade; inte heller någon begäran om ytterligare prover. Om du ger mig namn och datum på den som skickade feedbacken, ser jag till att IT-teamet undersöker och löser problemet.

Jag förväntar mig inte att någon går framåt och meddelar att de skickade ett e-postmeddelande som de faktiskt inte gjorde, inte heller att någon skulle fördöma en kollega. Det förväntas att de kommer att hålla tyst och ingenting kommer att sägas. Om de skickar ett namn, följ sedan igenom och be IT-teamet att undersöka; vem vet, det kan vara äkta!

Under tiden ringer jag för att klargöra exakt hur proverna som tillhandahålls saknades och se till att vi är överens om vad bra prover är, då skicka ett nytt paket med prover.

Gå omedelbart tillbaka till verksamheten; det kommer att ha företräde framför den "lilla" frågan ovan och undvika besvärlighet. Det är dags att visa att du är aktiv och kommer att få problem lösta. Eftersom asynkron kommunikation misslyckades, gå till synkron kommunikation: antingen ring eller gå förbi skrivbordet. Om de inte rymmer, boka ett möte (samtal eller fysiskt).

Hälsningar,
- signatur -

Avsluta med alla rätt formulär.


Du vill lämna ett spår, att de inte kan skylla på dig en andra gång, så när du har samlat in (objektiv!) kraven, skicka dem omedelbart till gruppen. Återigen, CC din chef.

Fortsätt och samla in de nya exemplen, se till att de uppfyller de angivna kraven. Skicka dem via e-post, CC din chef.

Och slutligen, efter två dagar utan att ha hört talas om kvaliteten på proverna, kontrollera med dem. Ett snabbt samtal eller släppte vid skrivbordet: "Fick du XXX? Är de tillräckligt bra?" ... svara sedan på e-postmeddelandet där du skickade proverna och dokumentera svaret "Hej X, som diskuterat, snälla meddela mig om feedback du har när du har kontrollerat proverna." 1 eller "Hej, X bekräftade att proverna ser bra ut. Låt mig veta annars."

Och det är det för tillfället.

Var försiktig med detta team i framtiden, dock. Om de försöker lägga skulden på dig för att du är för sent kan de hitta andra praktiska ursäkter. Så fortsätt att dokumentera allt i framtiden.

1 Oavsett om du kontrollerar en andra gång är det upp till dig; Jag skulle inte göra det, såvida inte min chef ber om det.


Anecdote

Jag brukade arbeta i en mycket stort företag, och medan de flesta jag hade chansen att arbeta med var professionella ... skulle några få försöka flytta skulden till någon annan. Första gången det föll på mig blev jag ganska förvånad. Jag lärde mig dock en viktig läxa: vara otrevligt artig och omfattande, erbjuda outs, men dokumentera allt.

Jag minns fortfarande några år senare, när jag arbetade med ett tidskänsligt projekt, när en teamledare (från ett annat team) under ett av det månatliga mötet med projektledaren skyllde mig för hans teambrist på framsteg, lev! Känslan av att alla i rummet plötsligt vaknar för att titta på dig är verkligen oroväckande. Utseendet på förlägenhet i ansiktet på lagledaren när jag kollade mina anteckningar och meddelade att jag hade gjort min del - i tid - och skickat honom ett e-postmeddelande 2 eller 3 dagar innan var ganska givande. Det sätt som han krympte när projektledaren slog på honom och frågade hur han kunde ha missat detta e-postmeddelande och predikan som följde var visserligen besvärlig ... men han försökte aldrig någonsin flytta skulden på mig efteråt.

Vissa människor bara * älskar * att spela dessa spel när de pratar, och blir ganska irriterade när du skickar dem e-postmeddelanden som dokumenterar saker.
RemcoGerlich
2019-01-25 15:40:20 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Problemet med att försvara sig mot sådana saker är att defensivt beteende alltid gör att du ser dålig ut, även om du har helt rätt. Det löser inte heller något för framtiden.

Det verkar som om det kan finnas ett djupare problem här också: du verkar bara inte ha så mycket kontakt med den andra sidan. Du väntar på att de skickar tillbaka dig, och det gör de inte, och det är en månad mellan var och en av posten i din fråga. Det kan finnas flera orsaker och förmodligen är den andra sidan skyldig, men det är fortfarande ett problem i din organisation som behöver lösas, och du är kontakten mellan lagen.

Jag tror att det skulle vara bättre att prata med folket i det andra teamet personligen , visa dem hur det faktum att de inte svarade på dina mejl får dig att se i projektledarens post och sedan komma på ett bättre sätt att kommunicera i framtiden. Kanske kan du ringa varandra en gång i veckan för att se till att det inte finns några saker som detta, något. Och naturligtvis kommer du att diskutera vilken typ av data de faktiskt behöver och leverera dem till dem.

den andra sidan kan skicka ett mail till mottagarna av originalet och säga att detta orsakades av dem, men oavsett - det har pratats om, och i framtiden kommer ni båda att förhindra denna typ av situation genom att göra a, b och c.

Du ser inte defensiv ut , projektledarens problem är löst, ni ser alla professionella ut.

Tvärtom, om du försvarar dig själv, kommer du inte att vara dörrmattan nästa gång.Det är någon som kallas prejudikat.
Om du får dem att skicka e-postmeddelandet och säga att det var deras fel, kommer du inte heller att vara dörrmattan nästa gång.
Det verkar kräva stor tro på den andra sidan att lita på att de skulle erkänna sin del i att inte tidigare följa upp och skicka den här typen av "åh, det var faktiskt min dåliga uppföljning nu".Jag har sett några e-postmeddelanden som OP beskrivna där det är uppenbart eller uppenbart skyltförskjutning och har aldrig sett en öppen återkallelse.
@Mr.Mindor: antar jag olika kulturer.Ni är alla en del av samma organisation, jobbar med samma produkt och har samma mål. Att förhindra att samma sak händer bör vara viktigare än att tilldela skulden.Jag är holländare och det är också vad hans användarnamn föreslår, varför jag skrev det här svaret.
Jag håller med dig om vad som borde vara viktigare för organisationen, och att komma ihop med den andra gruppen kan få saker att fungera bättre i framtiden, men denna fråga handlar om intryck.Det ursprungliga e-postmeddelandet lämnar intrycket hos alla på CC att författaren har identifierat OP som en del av ett problem.Ett uppföljnings-e-postmeddelande från författaren i linje med "Jag pratade med OP och vi har gått med på att göra X, Y och Z så att problemet inte händer i framtiden."tar inte bort det första intrycket att OP orsakade problem.Det ger intrycket att författaren lyckades lösa OP: s problem.
Jag föreslår inte ytterligare ett e-postmeddelande från författaren - posten som listar detta som fortfarande hans uppgift kommer från projektledningen, medan han hade kontakt med arkitekten i det teamet.Hans jobb är att prata med den arkitekten.Jag vill att arkitekten ska skicka något, inte projektledaren.Jag tycker inte heller att det är en stor sak i första hand.
Jag förstår var jag missförstod.Jag såg inte att arkitekten och författaren till e-postmeddelandet faktiskt var olika människor.Tack för klargörandet.
Efter att ha funderat över detta medan du har drivit snö runt, tror jag att detta förmodligen är det bästa svaret (åtminstone för ett första steg).Det blir inte så defensivt och kan lösa intrycket att du var slapp i dina uppgifter.Om saker spelar ut så idealiskt som presenteras här, bra du är klar.Om inte, kan det fortfarande vara värt att följa upp gruppens e-post själv.(Överallt från att skicka e-postmeddelandet vill du att arkitekten ska skicka dig själv: "Jag pratade med arkitekten angående X och vi gick med på ..." till något som Doktor Js ordalydelse (om arkitekten fortfarande är ohjälpsam.)
V N
2019-01-25 06:30:46 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Det är inte oprofessionellt att synlig brist på feedback. Hur du gör det kan vara oprofessionellt, så du måste vara extra försiktig.

IMHO är den stora frågan: Litar du på din chef?

Om du gör det borde du absolut fråga din chef om hur du hanterar detta. Din chef kanske vill ge dig lite inblick i vad som fungerar bäst, eller till och med besluta att hantera det själva.

Om du inte gör det, ska du svara artigt. Tänk på att det fortfarande finns en chans, mycket liten men icke-noll, att de svarade dig och deras svar gick vilse på grund av tekniska skäl. Även om det inte gjorde det, ger de dem en ansiktsbesparande utgång om de skyller på tekniskt fel och visar att du inte är aggressiv.

Du kan försöka skriva något i stil med:

Bekräftelse av det e-postmeddelande du just läst. Hänvisning till dina två tidigare e-postmeddelanden, utan att glömma att inkludera datumen. Citera gärna nämnda e-postmeddelanden och / eller bifoga den aktuella datasetet igen. Nämn möjliga tekniska problem som gör att deras svar inte kommer fram. Föreslå en åtgärd som du kanske vill vidta, till exempel att kontakta teknisk support för att söka efter eventuella e-postmeddelanden som saknas eller planera ett möte med dem för att diskutera vad problemen var.

Glöm inte att lämna skriftliga spår för alla dina handlingar. De försökte få det att se ut som om du inte skickade datasetet, även om det finns ett skriftligt bevis på att du har gjort det. Om du bestämmer dig för att ha ett 1-mot-1-möte med dem, behåll mötesanteckningarna för dig själv och e-posta nämnda anteckningar till dem efteråt, eller lägg till dem i någon intern wiki om det finns något liknande. Lägg till din chef till cc när så är lämpligt. Detta gäller även dina framtida interaktioner med det teamet.

Matthew Read
2019-01-25 01:44:13 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag håller ganska starkt med Kilisis svar. Eftersom du officiellt är kontaktpersonen med det andra teamet kan det dock hända att du hanterar detta.

Det verkar dags för en konversation ansikte mot ansikte (videochatt om det är omöjligt). En 1-mot-1-inställning kommer att vara det bästa stället för dig att försiktigt påpeka att du bad om feedback och inte uppskattar ett utrop utan att försöka engagera dig först. Försök att vara tydlig om det, men håll fokus på att komma på samma sida om vad de behöver från din sida och se till att du kan kommunicera bättre framöver. Var noga med att låta din chef ta del av resultatet av den konversationen.

Utmärkt svar, jag skulle föreslå att det skulle vara värt att slingra på din chef före mötet, liksom efter.Att meddela dem i förväg hindrar dem från att bli blinda om någon höjer en stink innan du har en chans att slingra dem. Det kan också vara så att din chef föredrar att vara närvarande för att säkerhetskopiera dig och bör ha möjlighet att göra detbeslut.
Det var inget skonsamt med ledningen som skickades ut till alla rapporterande chefer och teammedlemmar.Allt detta kommer att göra är att göra det klart för ledningen att han kan missbruka OP efter eget gottfinnande.
@RichardU Jag personligen skulle inte hoppa till "missbruk" från en engångshändelse som var milt passiv-aggressiv.Att skicka mer snarkiga e-postmeddelanden hindrar inte normaliseringen av dem, tvärtom.Om det fortsätter eller blir värre skulle det absolut vara lämpligt att vidta starkare åtgärder genom de faktiska kanalerna som är inrättade för att göra det.Att faktiskt prata med någon är rätt metod för att lösa nästan alla mindre kommunikationsproblem.
@MatthewRead det var inte en engångshändelse, och det var inte heller något passivt aggressivt.Det var fyra händelser.Ledningen ignorerade OP tre gånger och skickade sedan ut ett mejl om att OP inte gjorde jobbet.1) Ignorerad Första e-postmeddelandet begärde sedan att skicka data ignorerade första tid.2) när OP skickas igen ignoreras data.3) Ignorerades OP: s begäran om feedback 4) Skickade ut e-postmeddelande som indikerar substandardarbete till alla rapporteringschefer.Vi kallar det att få en person att se dålig ut framför alla.Att acceptera det en gång är att bjuda in missbruk.Svaret på något privat är privat, men en offentlig fråga gjordes redan av det.
Att gå direkt till dem och göra det klart att det inte var OK är motsatsen till att "acceptera" eller "bjuda in" det.Jag förstår inte hur det är möjligt att argumentera annars.Och frånvaron av svar är ett tomrum, inte en händelse.Att läsa så mycket in i att utan att ens ha en konversation är inte förnuftigt.Du kan försöka spara ansiktet i ett e-postmeddelande och se barnsligt ut och lätt upprörd, eller så kan du faktiskt _ gå till att lösa kommunikationsproblemet_.
@MatthewRead säker, ingen dokumentation, ingen post ... som fungerar.
Bättre aldrig prata med någon någonsin då!Det är verkligen omöjligt att skriva ner något före, under eller efter en konversation.
silver
2019-01-25 03:59:02 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Tacka dem för återkopplingen och uttrycka din medkänsla med att de har orsakat besvär, men att du nu befinner dig i en svår position eftersom deras feedback inte var aktuell (ta med tidslinjen). Du kanske eller kanske inte kan hjälpa dem nu, men erbjuda dig att göra vad du rimligen kan (vilket sätter tillbaka problemet på dem).

Mirv - Matt
2019-01-28 06:21:38 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag skulle börja med att verifiera att det inte är ett stavfel eller riktat till dig alls ... eftersom dessa saker händer i segmenterade grupper.

  • Direkt e-postmeddelandet till projektledaren
  • Kopiera e-postmeddelandet till din chef - eftersom de behöver veta att du är på väg att få en "tvist" med en annan grupp. Din chef borde förmodligen veta innan du hoppar över kommandokedjan - antingen muntligt eller via e-post - kanske har de insikter i frågan eller föredrar andra sätt att hantera situationen.
  • Ta inte med extra e-postmeddelanden som bevis, du är professionell. Du sa att du gjorde ditt jobb. Alla bör anta att du gör ditt jobb - om de ställer fler frågor & rullar du ut beviset - de kommer troligtvis att tro dig senare.

Jag märkte att {Insert Task} var ofullständig. Var det för min {Infoga roll / grupp}? Är denna status aktuell idag med {Infoga gruppnamn som behöver krav}?

Detta börjar utan att man gör många antaganden & ger dig extra information.

Vi vet alla att troligtvis den andra gruppen har något de behöver men glömde att be om ... så steg 2 börjar börja hantera problemet ...

"All angiven information har slutförts AFAIK, det här datumet {infoga datum 1} & skickades igen detta datum {infoga datum 2} - vill de svara på något av mina meddelanden eller vill de träffa oss för att beskriva det i person? "

De sa att exempeldata inte var tillräckliga, inte att de aldrig fick det.Och även om dessa frågor kommer att göra jobbet för att inleda konversationen ser jag det som ett mindre slöseri med deras tid att ställa frågor man vet svaret på, som "menade du verkligen * mitt * arbete" och "är kalkylbladet du skickadeut idag aktuell idag. "
Det är en strategi - inte något för att lösa alla frågor.Fördelarna är för många för att jag ska kunna skriva ut här - men i första hand - du förberedde bara din situation utan att se ut som om du är en "problem" person och istället upptäckte du bara någon annan - fick inte ditt arbete eller missläste det och de behöver baradin hjälp.Snarare än att du slåss som barn.Det kan vara en extra e-post - men det är hela skillnaden i världen mellan att välja en onödig kamp.Hur länge skriver det för att skriva ett e-postmeddelande på 2 eller 3 meningar - finns det en värld där det inte är värt kostnaden innan du väljer en kamp?


Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 4.0-licensen som det distribueras under.
Loading...